donderdag 12 januari 2012

De Wella geschiedenis:

De Wella geschiedenis:

1880:

In het begin


Het is het jaar 1880, pruiken en haarstukken vieren hun hoogtepunt en de ambitieuze, 25-jarige kapper Franz Ströher werkt op het scherp van de snede. Hij begint zijn eigen zaak en lanceert Tullemoid Waterproof: een revolutionair product dat pruiken waterproof en plaatsvast maakt. Het is een bestseller.

In 1904 opent Ströher een fabriek in Rothenkirchen (Saksen) en bouwt een bedrijf op dat is gegrondvest op twee sleutelwaarden: visie en innovatie.

1920:


De jaren '20


De oorlog is voorbij en pruiken zijn uit. Ströhers zonen Karl en Georg ontwikkelen producten die het haar permanent kunnen golven. Ook geven zij het bedrijf de naam Wella, naar het Duitse woord voor golf (Welle).

Salons gebruiken massaal het eerste Wella permanentapparaat en geven hun klanten de trendy, korte en krullende looks die tekenend zijn voor die tijd. Een nieuw kapperstijdperk is aangebroken.

1930:


De jaren '30


Permanent is hot en Wella loopt voorop. Het bedrijf vindt de Wella Junior uit, 's werelds eerste mobiele haargolfmachine en de verkoop rijst de pan uit.

Wella focust zich op partnerschappen met salons en kappers. Salons die Wella apparatuur kopen krijgen er haarverzorgingsproducten bij. Dit is het begin van Wella’s volledig ondersteunende service die helpt salons goed te gedijen.

Wella lanceert haar beroemde logo en breidt uit naar Europa en Amerika. Een jaar later wordt de Wella Corporation in de VS opgericht.

Dan breekt in 1939 de Tweede Wereldoorlog uit en de productie wordt stopgezet.

1940:


De jaren '40


Na WOII, onder bewind van de DDR, wordt de Oost-Duitse Wella fabriek, met al haar patenten, genationaliseerd door de staat.

Niet bereid om op te geven, begint de familie Ströher met 12 loyale personeelsleden opnieuw in Hünfeld (Hessen). In 1945 begint de productie en het bedrijf bloeit op. Wella Junior wordt weer een legendarisch product.

Aan het einde van het decennium heeft Wella 50 medewerkers. Het kappersvak is terug van weggeweest.

1950:


De jaren '50


Business is booming en Wella staat in de voorhoede van een brancherevolutie met de uitvinding van Koleston Perfect – de eerste crèmekleuring die het haar ook voedt. De kapperswereld wordt verliefd op het product en plotseling is er overal kleur.

Wella komt met nog drie innovaties: Accord – het eerste kleur- en settingproduct. Daarna Wella Form en Lifetex Concentrate, een conditioner die zijn tijd ver vooruit is.

Het bedrijf begint te handelen in Zuid-Afrika, Australië, Brazilië en verder in Europa.

In 1954 wordt het bedrijf Welonda, voor salonapparatuur, opgericht en salons en stylisten worden Wella's vaste partners met de ontwikkeling van door de branche bejubelde educatieprogramma's.

1960:


De jaren '60


Een periode van experimenteren en zelfexpressie nu vrouwen vaker dan ooit van kapsel wisselen. Wella leidt de trend met de lancering van Wella Privat, een professionele lijn die alleen verkrijgbaar is in salons. Klanten nemen de uitstekende haarverzorging van Wella voor het eerst mee naar huis. De geboorte van Wella's OTC (over the counter) business.

Wella is de exclusieve leverancier voor de Olympische Spelen en inspireert salons en stylisten over de hele wereld, door prominent aanwezig te zijn op vele internationale kappersevenementen.

R&D investeringen nemen toe en de handel breidt zich uit naar Japan, Nieuw Zeeland, Mexico en Iran.

1970:


De jaren '70


Wella's passie voor innovatie uit zich in Perform, een nieuw permanentproduct waarmee kappers de schitterende afrolook van die tijd kunnen creëren.

System Professional en Wella Balsam worden must-have salonproducten en de For Men lijn markeert de opkomst van verzorgingsproducten voor heren.

In 1972 ontwikkelt Wella de eerste shampoo die speciaal is ontworpen voor verkoop in warenhuizen, supermarkten en drogisterijen.

In 1976 doet Wella een baanbrekende ontdekking met Chitosan. Een ingrediënt in haarsprays dat hold verbetert zonder het haar stijf te maken. Een nieuwe generatie stylingproducten is geboren.

1980:


De jaren '80


Sterk, krachtig haar is het thema van deze periode. Wella voert de trend op met de lancering van de professionele stylinglijn High Hair.

New Wave (de voorloper van ShockWaves) veroorzaakt een revolutie op het gebied van haarmode en zet de ‘wet-look’ op de kaart. Tegelijkertijd toont de lancering van Sanara het groeiende milieubewustzijn van de onderneming. Mannelijke verzorging staat sterk op de agenda met de uitbreiding van System Professional For Men.

Wella viert haar 100ste verjaardag en terwijl de handel wordt uitgebreid naar Chili en Amerika begint de productie in de voormalige USSR.

Schaar- en apparatuurfabrikant Tondeo wordt aangekocht, evenals de Franse luxeartikelenfabrikant Parfum Rochas S.A.. De kappersbranche blijft centraal staan, maar het bedrijf heeft totale beauty in het vizier.

Het bedrijf wordt voor het eerst genoteerd op de Duitse aandelenbeurs.

1990:


De jaren '90


Wella ontdekt meer nieuwe ingrediënten, waaronder fruitwas, en wint een belangrijke onderscheiding voor technische innovatie. Ook ontwikkelt Wella het gebruik van keratine om beschadigd haar te herstellen en blijft zich richten op producten die voeden en beschermen.

SP Liquid Hair betreedt de markt en is ook weer een wereldprimeur.

Het bedrijf wordt eigenaar van het glamoureuze, Amerikaanse designermerk Sebastian en verbreedt haar portfolio met de aankoop van Muehlens KG – beroemd om parfums zoals 4711, Gucci Rush, Dunhill Desire en Naomi Campbell.

Het ijzeren gordijn valt en de poort naar Oost-Europa staat open. Wella koopt Londa terug, haar originele bedrijf in de voormalige DDR. De cirkel van haarverzorging is rond.

2000:


Het nieuwe millennium


Wella’s beautybusiness bloeit met de verwerving van licenties van merken zoals Trussardi, Mont Blanc, Marc O’Polo, Max Mara en Gerry Weber.

Het bedrijf breidt uit naar Azië/Pacific en brengt innovaties in de haarbranche naar elke uithoek van de wereld.

Trend Vision, de presentatie van Wella's jaarlijkse haarmodecollecties, wordt een bron van inspiratie voor stylisten overal en genereert de veelgeprezen Trend Vision Award, een wereldwijde kapperswedstrijd die visie en nieuwe stijl aanmoedigt – het toonbeeld van Wella's kernwaarden.

In 2003 wordt Wella aangekocht door Procter & Gamble en de haar- en parfumbedrijven van beide worden samengevoegd. Met de salonbusiness onder de paraplu van P&G Professional Care maakt Wella deel uit van een van de grootste bedrijven ter wereld.

Met de herlancering in 2008 begint Wella Professionals een nieuw hoofdstuk met een nieuwe merkvisie en een gemoderniseerd merklogo. Hiermee onderstreept Wella Professionals haar van oudsher nauwe relatie met de kapper en versterkt andermaal de pijlers waarop het bedrijf is gebouwd: leiderschap in educatie, creatieve inspiratie en product- en service-innovatie.

2010


Met de lancering van Wella Professionals Care en Styling bereikt Wella Professionals de laatste fase van de wedergeboorte van het merk. De twee hoogwaardige lijnen geven een nieuwe dimensie aan de salonervaring: haarverzorging die je kunt ervaren met al je zintuigen en legendarische stylingproducten waarmee je het persoonlijke charisma van elke klant een boost geeft.

                                  

Vrouwen verlaten kapsalon vaak verknipt:

Veel te kort, een totaal verkeerde coupe of een slechte styling – vrouwen zijn vaak teleurgesteld over hun vers geknipte haar, zo blijkt uit onderzoek van Styletoday.

Enkele leuke quotes: “Ze kon niet föhnen, ik leek koningin Beatrix wel toen ik de deur uitging”, en “Mijn kapper vond hij goed kan luisteren, zei hij zelf, maar hij knipte mij niet zoals ik het gevraagd had”.

Bijna 50% van de vrouwen heeft in de afgelopen vijf jaar meerdere keren teleurgesteld de kapsalon verlaten. Gelukkig is er ook goed nieuws: de meeste vrouwen geven hun huidige kapper een dikke voldoende. Bijna de helft vindt haar kapper via een tip of is gewoon een willekeurige kapsalon binnengelopen. 8% vond haar kapper via internet en een handjevol ondervraagden is op iemand afgelopen met een geweldig kapsel.

Miskleunen
28 procent van de vrouwen heeft eerst een paar miskleunen gehad, maar is nu tevreden met haar huidige kapper. Toch heeft ruim een derde van de ondervraagde vrouwen de ideale kapper nog steeds niet gevonden. De meest gehoorde klachten:

1. Te kort geknipt (34%)
2. Verkeerde coupe (30%)
3. Slechte styling (20%)
4. Verkeerd gekleurd (15%)
5. In het oor geknipt (1%)


Afknappers
Van commerciële praatjes moeten de meeste vrouwen niets hebben; 33 procent vindt het heel irritant wanneer kappers dingen proberen aan te smeren. Andere kapper-afknappers zijn onaangename lichaamsgeuren (27%), te veel kletsen (17%), gewassen worden met te heet water (10%), slechte koffie (6%) en te harde muziek in de salon (4%). 72 procent heeft geen voorkeur voor een mannelijke of vrouwelijke kapper. Ook de producten waarmee een kapper werkt en de inrichting van een salon vinden de vrouwen verrassend genoeg onbelangrijk.

Passend kapsel

Vrouwen vinden het belangrijkst aan een kapper dat hij of zij goed kan inschatten welk kapsel het best bij hen past (49%). En verder: dat je wensen worden gerespecteerd (26%) en een goede kniptechniek (20%).

Bron: http://www.styletoday.nl/hair/kapsels/18560/vrouwen-verlaten-kapsalon-vaak-verknipt-

 Haar: 

Inleiding
Haar is samengesteld uit keratine (hoornstof), het eiwit waaruit ook de nagels en de buitenlaag van de huid bestaan. Haren groeien uit een soort zakjes onder de huid, die follikels genoemd worden. Deze bevatten de haarwortels. Kleine bloedvaatjes onderaan de follikels voeden de haren. De nabijgelegen talgklieren scheiden een mengeling van vetten (talg) af, die het haar glanzend en tot op zekere hoogte waterbestendig houden. Door afscheiding uit bepaalde zweetklieren wordt ook een kenmerkende geur verspreid.

Structuur van een haar
Iedere haar bestaat uit drie lagen:
de schacht: het gedeelte dat uit de huid te voorschijn komt;
de cuticula: de buitenste beschermende laag, deze is dun en kleurloos;
de cortex: de middelste laag, of cortex; deze is het dikste en maakt het haar krachtig, bepaalt de haarkleur en of het haar stijl of krullerig is.



Haarkleur
Er zijn verschillende haarkleuren.

* De haarkleur wordt bepaald door melanine in de pigmentcellen. Hoe meer pigmentkorreltjes er zijn, en hoe dichter deze op elkaar zitten, hoe donkerder het haar.
* Er zijn twee typen melanine. Eumelanine kleurt het haar bruin tot zwart, en pheomelanine, een ijzerrijk pigment, kleurt het blond tot rood.
* Of het haar grijs, lichtbruin, donkerbruin of zwart is, hangt af van het type en de hoeveelheid melanine en van de vraag hoe dicht het over het haar verspreid zit.

De haargroei
De haargroei wordt door verschillende factoren bepaald.

* Onderaan de follikel zit de papil, die gevoed wordt door het bloed. Bloed zorgt voor de voeding die nodig is voor de productie van nieuw haar. De haargroei wordt - ook bij de vrouw - geregeld door mannelijke hormonen (androgenen).
* Op ieder willekeurig moment is ongeveer 90 procent van de haren op de hoofdhuid aan het groeien. Deze groeifase duurt tussen de twee en zes jaar. De resterende 10 procent van het haar bevindt zich in een rustfase, die een aantal maanden duurt. Aan het eind van deze fase valt de haar uit. Als een haar uitvalt, wordt deze vervangen door een nieuwe haar uit dezelfde follikel en wordt de groeicyclus hervat.
* Haar groeit het snelst in de zomer en het langzaamst in de winter. De groei versnelt onder invloed van warmte en wrijving en vertraagt bij blootstelling aan kou. Haar groeit het best bij mensen tussen de vijftien en dertig jaar oud. Ergens tussen de veertig en vijftig jaar begint de haargroei af te nemen.



Functies van het haar

*
Haren hebben een belangrijke functie.
*
Haar kan aanwijzingen geven omtrent de seksuele ontwikkeling door het ontstaan van secundaire seksuele kenmerken.

* Haarvezels beschermen de opperhuid tegen lichte slijtage en/of tegen ultraviolet licht.
* Het haar van wenkbrauwen en wimpers beschermt de ogen door vloeistoffen, stof en vuiltjes weg te houden.
* Neushaar speelt een belangrijke rol bij het tegenhouden van vreemde deeltjes die via de lucht het lichaam binnenkomen, en zorgt ervoor dat deze niet de longen bereiken.
* Haarvezels hebben ook een functie bij de temperatuurregeling, doordat zij de oppervlakte van de huid vergroten, zodat zweet sneller kan verdampen. Haar fungeert eveneens isolerend doordat het warmte buiten houdt en de temperatuur regelt.
* Bepaalde haarfollikels zijn omgeven door een hoog ontwikkeld zenuwnetwerk en bieden zintuiglijke, tactiele informatie over de omgeving.

De biologische betekenis van haar is voor de mens in de loop van de evolutie afgenomen, maar nog altijd aanwezig. Het belangrijkst zijn tegenwoordig echter de secundaire, cosmetische aspecten. Door zijn kapsel kan iemand uitdrukking geven aan zijn persoonlijkheid, aangeven dat hij tot een bepaalde sociale groep behoort en aantrekkingskracht uitoefenen op een partner. Er is een enorme commerciële industrie die zich richt op het presenteren, vermeerderen en behouden van hoofdhaar en op het verwijderen van ongewenst lichaamshaar.

Föhn weetjes.

Een groot aantal Nederlandse vrouwen föhnt minimaal 1 keer per week der haar. De elektrische föhn werd in 1890 uitgevonden door Alexandre Godefoy. De eerste elektrische haarspelden zijn uitgevonden door Solomon Harper in het jaar 1930.

Maar toen de föhn er nog niet was bedachten mensen andere manieren om volume in het haar te creëren.
Hier onder wat voorbeelden.

1. Bier. Bier heeft een verstevigend effect.
2. Vruchtvlees van een avocado. Smeer het in je haar laat het een paar minuten inwerken en spoel het hierna uit. En je hebt een bos haar met volume!
3. Vitamine B. B5 zorgt voor extra volume en geeft het haar body en stevigheid. B5 komt voor in vlees, eieren en peulvruchten. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten